Ga naar de inhoud


Wetgeving

Ons beroep van de elektronische beveiliging, is onderworpen aan talrijke bijzonder complexe wetgevingen , zowel voor de beveiligingsonderneming als voor zijn personeel of voor zijn gebruikers.

Een appartement, een school of het koninklijk paleis beveiligen , een boekenwinkel, een juwelier of de nationale bank, een chemische fabriek, een nucleaire centrale of een militaire basis, een kerk, een museum of een concertzaal, een gevaarlijk warenhuis, een metrostation of een vlieghaven … tegen diefstal, fraude, vandalisme, brand, gijzelneming of een aanslag … dit kan zo maar niet geïmproviseerd worden.

De menselijke, ecologische, patrimoniale, industriële of financiële gevolgen kunnen catastrofaal zijn. Daarom valt onze activiteitensector rechtstreeks onder de bevoegdheid van de FOBZ (Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken) en dus van het Ministerie van Binnenlandse Zaken.

De wetgeving tot vaststelling van de voorwaarden van de installatie, het onderhoud en het gebruik van een alarm-systeem wordt geregeld door het Koninklijk Besluit van 24 april 2007. In dit besluit legt de werkgever uit dat iedere gebruiker van een alarmsysteem zijn installatie moet registreren bij een ‘meldpunt’. Dit meldpunt is officieel operationeel sinds 1 september 2009 en heet ALINE: ALarm INformatie Exchange.

WIE MOET AANGIFTE DOEN?
Alle gebruikers van een alarmsysteem dat niet is aangesloten op een alarmcentrale (dispatching).*
(*) Gebruikers die hun alarmsysteem hebben aangesloten op een erkende alarmcentrale hoeven niets te doen. De alarmcentrale registreert zelf voor haar klanten het systeem in het meldpunt alarmsystemen.

WAT ZIJN DE VERPLICHTINGEN WAARAAN U MOET BEANTWOORDEN
OM DEZE GERECHTELIJKE PROCEDURE TE EERBIEDIGEN?

U moet de aangifte van uw systeem aan- of afmelden:
• binnen de 10 dagen na de ingebruikstelling van het alarmsysteem
• binnen de 10 dagen na de wijziging van één van de verplichte gegevens
• binnen de 10 dagen na de buitengebruikstelling van het alarmsysteem

Voor de bestaande installaties moet de aangifte gedaan worden vóór 1 maart 2010.
Belangrijk: de aangifte die u destijds bij de plaatselijke politie hebt gedaan met behulp van een gebruikersboekje is niet meer geldig. U moet uw systeem opnieuw aangeven volgens de hierboven beschreven beschikkingen.

HOE UW ALARMSYSTEEM REGISTREREN BIJ EEN MELDPUNT?
Op de website www.policeonweb.be vindt u het juiste formulier dat u moet invullen om uw alarminstallatie aan te geven. Vervolgens zult u elk jaar op deze website moeten controleren of deze gegevens up-to-date zijn.

WAT HEBT U NODIG OM DEZE AANGIFTE TE DOEN?
Een computer waaraan een elektronische identiteitskaart of een ‘token’ is verbonden – het begrip ‘token’ wordt uitgelegd op de website.

WAT RISKEERT U ALS U GEEN AANGIFTE DOET VAN UW ALARMSYSTEEM,
OF ALS UW INFORMATIE NIET UP-TO-DATE IS?

Wanneer u deze gerechtelijke procedures niet eerbiedigt, kan de Federale Overheidsdienst Binnenlandse zaken administratieve boetes opleggen (in het algemeen beginnen deze administratieve boetes vanaf € 250 en worden ze verhoogd in geval van herhaling). Bovendien kan de politie wanneer het alarmsysteem niet word aangegeven niet ingrijpen. Omdat ze het gebruikersnummer, dat u ontvangt na de aangifte, niet kent. Via dit gebruikersnummer heeft de politie eveneens toegang tot al uw noodzakelijke gegevens.




VOLG DE REGELS VAN DE CAMERAWET
De camerawet (21 maart 2007) en het nieuwe KB van 21/08/2009 bepalen de regels voor de plaatsing, het gebruik , de melding en de aangifte van bewakingscamera’s. Inbreuken komen u duur te staan, met correctionele boetes van 250 tot 1000 euro. Neem dus geen risico’s.

1. Volg voor elke plaats de juiste richtlijnen
Installeert u uw camera’s op een niet-besloten plaats, een publiek toegankelijke besloten plaats, of een niet-publiek toegankelijke besloten plaats? Belangrijk want bij elk type plaats horen andere richtlijnen. Vraag raad aan VAG Security.

2. U bent verplicht om uw camerabewaking aan te geven
U bent verplicht om uw camerasysteem of te registreren bij de commissie CBPL. Doe dit ten  laatste één dag voor de ingebruikname, op www.privacycommission.be. Deze elektronische aangifteprocedure kost u 25 euro.
Tips voor een vlotte aangifte:
  • Klik op de Home-pagina op ‘aangifte’.
  • Klik op ‘nieuwe thematische aangifte maken’.
  • Klik op ‘U bent de verantwoordelijke … in een besloten gebouw of plaats’.
  • Doet u de aangifte voor één site? Klik dan op ‘een aangifte aan te maken voor één site onder camerabewaking’.

3. U bent verplicht om uw camerabewaking te signaleren met pictogrammen
De Camerawet zegt: signaleer uw bewakingscamera’s. Hang voor de ingebruikname dus ook waarschuwingspictogrammen op, bij elke ingang tot de zone waarin u filmt.
Uw signalisatie moet voldoen aan deze KB-richtlijnen.

Bestel uw gepersonaliseerde pictogrammen bij VAG Security
Vul een bestelformulier in.

Meer info? De Privacy-commissie informeert:
www.privacycommission.be/nl/bewakingscameras